Profesia days očami Vanesy

Práca na Profesia days v Žiline bola pre mňa, ako študentku gymnázia, výbornou skúsenosťou. Pri každom stánku na seba brať inú identitu, iné záujmy a vymyslieť si vzdelanie, ktoré sa hodilo firme, ktorú som chcela zhodnotiť – to bola naozaj výzva. Náš tím „Niktošov“ bol vyvážený,  dobre sme si rozumeli a myslím, že ako tím sme si viedli dobre. Po rannom meetingu, kde sme sa dozvedeli, čo a ako máme hodnotiť, sme sa pustili do našej úlohy.
 
Veľmi dôležitá bola komunikatívnosť personálu. Keďže som patrila k najmladším záujemcom o prácu, ochotu a ústretovosť som nebrala ako samozrejmosť. Bola som ale milo prekvapená, keďže vo väčšine stánkov ako napríklad EY, Hella, alebo Quadrotech ma oboznámili s ich firmou a pracovnými ponukami. Okrem toho prispôsobili svoj prístup môjmu veku, keďže mi odporučili vysoké školy a fakulty, z ktorých naberajú nových zamestnancov, čo bolo pre mňa veľké plus. Na druhej strane, niektoré stánky ma prekvapili neochotou, personalisti sedeli za pultom a nesnažili sa veľmi zapojiť do diania. Je to škoda, pretože firma sama o sebe mala potenciál, ako som neskôr po dôkladnom vypytovaní zistila, ale zamestnanci danej firmy v stánku ho skrátka nevedeli využiť.

S týmto súvisí ďalšie kritérium hodnotenia, a to informovanosť personálu. Pre firmu je podstatné vedieť zaujať záujemcu, podať aktuálne informácie, motivovať rôznymi stážami a zaučením do nových pracovných pozícií. Stačilo sa postaviť k stánku Lionbridge, alebo Scheidt & Bachmann, a personál  ma doslova zasypal informáciami o ich spoločnosti a motivoval k ďalšej spolupráci. Príde vhod, keď sa uchádzač nemusí pýtať na všetko osobitne a dozvie sa viac informácií, ako očakával. Tým pádom má zamestnávateľ väčšiu šancu získať nového zamestnanca. Napriek tomu, časté chyby zo strany zamestnávateľa, boli odkazovanie na ich stránku s tým, že si mám ponuky sledovať tam, vyplniť si elektronický formulár… 

Jedným z dôvodov, vďaka ktorým vyhrali Kaufland, Hella a Lionbridge, boli ich informačné materiály. Letáky, vizitky a darčekové predmety sú neodmysliteľné v rámci marketingu. Záujemca by mal mať na jednom mieste spísané ponuky práce, kontakt, výhody a benefity danej firmy.  Taktiež ja, ako testovač, som prehľadné prospekty ocenila, keďže som neskôr bodovala každý stánok osobitne a mala som z čoho vychádzať.

Ďalšie hodnotené kritérium bola relevantnosť ponúkaných príležitostí. Považujem za samozrejmosť mať pripravené rôznorodé ponuky pre uchádzačov, nie len pracovníka pri linke, napríklad. Myslím si, že pri aktuálnom stave trhu práce boli firmy na Profesia days nútené súťažiť medzi sebou o zamestnancov, či už benefitmi, alebo možnosťou kariérneho rastu  v rámci školení a duálneho vzdelávania. Páčilo sa mi, že niektoré firmy nehľadali len vyškolených zamestnancov, ale boli ochotní zaškoliť, vyučiť do daného odboru a pracovnej pozície. Rada by som spomenula Johnson Controls a Siemens, ktorí tento bod spomenuli sami od seba bez nutnosti doplňujúcich otázok, a takto sa snažili zaujať potenciálnych záujemcov.
Originalita prezentácie na prvý pohľad zaujme najviac, a na veľtrhu to bola taktiež dôležitá podmienka. Keď som chodila pomedzi stánky, bolo pre mňa dôležité vedieť, čím sa firma zaoberá, koho hľadá, aby som si vedela vytvoriť taký osobný profil a vzdelanie, aký si daná firma žiada, aby som mohla zistiť čo najviac. Pre záujemcov to bolo rovnako dôležité, pretože oni si nemohli vymýšľať identitu ako ja a potrebovali nájsť pracovnú ponuku zodpovedajúcu ich vzdelaniu.

Profesia days odporúčam navštíviť aj študentom, pretože celá akcia nebola len o hľadaní práce, ale aj o rozširovaní obzorov. Celým dňom nás sprevádzali „spíkri“ ktorí rozprávali o svojich splnených snoch, inšpirovali, učili ceniť si svoju prácu a zistiť si dopyt na trhu. Získala som bezplatný certifikát z angličtiny, vyskúšala si modelový pohovor v stánku Manpower, a okúsila koučing. Z veľtrhu som si odniesla mnoho informácií a skúseností, ktoré mi v budúcnosti pomôžu v hľadaní si práce a komunikácie so zamestnávateľmi.

Prečítaj si aj článok Niktošky Zuzky.