SPRIEVODCA PROFESIA DAYS

Ako urobiť dobrý dojem počas rozhovoru so zamestnávateľom na festivale

Proaktivita a prezentácia

Keď budeš chodiť okolo stánkov, nečakaj, že ťa oslovia prví. Aj keď sú mnohí vystavovatelia na Profesia days veľmi aktívni a snažia sa prilákať okoloidúcich do svojich stánkov, preber iniciatívu ty a urob prvý dobrý dojem oslovením z tvojej strany. Začni predstavením, snaž sa byť stručný a hovoriť hneď to najdôležitejšie. Tvoja prezentácia by mala pokryť v rýchlosti:

  • aká pracovná pozícia ťa zaujíma
  • tvoje pracovné skúsenosti a zručnosti
  • tvoje silné stránky a oblasti, v ktorých sa chceš zlepšovať
  • prečo ťa zaujíma táto konkrétna firma
  • v prípade študentov je dobré pripraviť si aj niečo o svojom štúdiu, zahraničných pobytoch, kurzoch, diplomovke, atď. Ak máš aj nejaké konkrétne otázky, ktoré si si dopredu pripravil, rovno prejdi k veci, nemusíš sa predtým dlho prezentovať.

 TIP:

Cesnačka či rybacia nátierka sú síce veľkými delikatesami, pred návštevou stánku by sme ich jesť neodporúčali :) Rovnako si odpusti aj fajčenie, dnes už väčšina firiem nie je podporovateľom tohto zlozvyku.

Nezabúdaj, že komunikuješ ako slovami, tak aj svojimi gestami a rečou tela. Správne držanie tela, primeraný očný kontakt a pozitívne naladenie sú jednými z mnohých znakov primeraného sebavedomia a správneho prístupu. Vieme, že rada s usmievaním znie asi trochu otrepane, ale opäť, pozri sa na to z pohľadu zamestnávateľa. Kto by ti prišiel ako zaujímavejší uchádzač? Odpoveď asi poznáš, preto na to nezabúdaj.

 TIP:

Ak cítiš trému, vyskúšaj kariérnych poradcov na veľtrhu, ktorí ti veľmi ochotne poradia, ako zvládnuť stres a pomôžu ti aj so seba prezentovaním.

Čo nerobiť

Najčastejšia a snáď asi najhoršia chyba uchádzačov je pýtanie sa: „Čo pre mňa máte“ alebo „Čo mi môžete ponúknuť?“ Ukazuje to, že si sa na festival pravdepodobne nepripravil a o firmu sa až tak nezaujímaš. Na druhej strane, pokiaľ zbadáš zaujímavú firmu, o ktorej si nikdy nič nepočul, neboj sa poinformovať a zistiť, čo ponúkajú.

 Nepýtaj sa hneď na plat.

 Ak si aj mal zlú skúsenosť s predošlým zamestnávateľom alebo aj súčasným, neohováraj ho, nepôsobí to profesionálne.

 V súčasnosti je telefón najlepším priateľom človeka, počas konverzácie pri stánku ti však nepomôže. Práve naopak, hranie sa s telefónom môže uraziť personalistu. 

Možné otázky od vystavovateľov

Tak, ako ty máš otázky na nich, je vysoko pravdepodobné, že aj personalisti sa ťa budú veľa vypytovať, najmä, ak ich zaujmeš. Logika úspešného odpovedania je jednoduchá, čím viac sa pripravíš, tým prirodzenejšie a ľahšie sa ti bude odpovedať. Ak bude tvoja seba prezentácia dôkladná, odpovie im na mnohé otázky už vopred. Tu je pár otázok, ktoré sa ťa ešte môžu spýtať:

• Prečo sa práve vy hodíte do našej firmy?

• Čo je pre vás dôležité, pri hľadaní práce, čo vás motivuje?

• Čo by ste chceli v našej firme dosiahnuť?

• Čo je váš najväčší úspech?

 

Viac info ohľadom otázok a množstvo rád a tipov nájdeš na portáli Kariéra v kocke.

Obrovskou výhodou festivalu Profesia days je, že tieto rozhovory na stánkoch sú akýmisi mini pracovnými pohovormi v neformálnej atmosfére, kde si môžeš veľa vecí precvičiť a dozvedieť sa množstvo informácií o firme. Preto sa určite neboj zlyhania, môžeš si rozhodne dovoliť viac ako na bežnom pohovore.

Ak by sa náhodou stalo, že by ťa personalista hneď na začiatku rozhovoru poslal na web, kde si máš zistiť všetky informácie, nenechaj sa odradiť a pýtaj sa ďalej. Využi jedinečnú príležitosť stretnúť sa so zamestnávateľmi naživo, na ich web môžeš ísť kedykoľvek.

Na záver nezabudni odovzdať alebo poslať svoje CV a zhrnúť si všetky dôležité body vášho rozhovoru, aby si mal istotu, že ste sa správne pochopili vo všetkom dôležitom. Ak chceš, vypýtaj si informačné alebo propagačné materiály, pretože môžeš niektoré informácie, čo si sa na stánku dozvedel, zabudnúť.

 TIP:

Taktiež si vypýtaj vizitku od konkrétnej osoby, s ktorou si sa rozprával na stánku a nezabudni sa jej pár dní po veľtrhu pripomenúť.

Oblečenie

Rozhodne nepodceňuj to, ako si na festivale oblečený, pretože to je neoddeliteľnou súčasťou dojmu, ktorý robíš na personalistov. Nemusíš mať rovno oblek alebo veľmi formálne oblečenie, ale ak sa nehlásiš na kreatívnu pozíciu, tak potrhané rifle, šiltovku alebo extravagantné farby veľmi neodporúčame.

Základom úspechu je pohodlné, čisté a primerane reprezentatívne oblečenie.

Sprievodcu ti prináša