Klárine zápisky z Profesia days

Veľtrh príležitostí. Aké príležitosti tu čakajú na mňa? 180 vystavovateľov, 5 kritérií hodnotenia a 5 Niktošov.

Po vzájomnom zoznámení Niktošov, ja, zastupujúca končiaceho bakalára v Aplikovanej informatike, som sa zoznámila s kritériami hodnotenia. Komunikatívnosť a interakcia personálu, Informovanosť personálu, Kvalita informačných materiálov, Relevantnosť ponúkaných príležitostí a Originalita prezentácie firmy.

 

Posilnili sme sa kávou a rozptýlili sme sa medzi stánkami vystavovateľov. Začala som v zóne Absolventi, kde ma pozitívne prekvapilo, koľko pracovných ponúk existuje pre absolventov a taktiež part-time jobov, či stáží. V IT zóne to hýrilo elektronikou, počítačmi, počítačovými hrami, no zaujala ma kreativita niektorých vystavovateľov. EmbedIT ako reklamné predmety rozdávali kávu z Javy a ponúkali logické hry s kávou. Pred zónou Absolventi zase Decathlon s lákavými názvami pracovných pozícií ako Sport Leader, prevádzkoval viaceré športové hry. Zaujalo ma, koľko firiem prišlo z českého trhu, niektoré to využili a ponúkali kalendár s receptami z českej kuchyne (Sécheron Tchequie), alebo hľadali nemecky hovoriacich pracovníkov a priamo v stánku sa s vami rozprávali po nemecky. Taktiež bolo viacero anglicky hovoriacich zamestnávateľov, ktorí ale ponúkali prácu na Slovensku (LIFEPARK, Towercom, Amazon). Okrem priamych zamestnávateľov sa na veľtrhu nachádzalo viacero personálnych agentúr (Synergie, Grafton, CPL Jobs). Z kruhu personálnych agentúr najviac vynikal Grafton, ktorý okrem veľmi príjemného prístupu k potenciálnym zamestnancom ponúkal modelové pohovory, mal pripravené noviny so všetkými dôležitými informáciami ohľadom pracovného pohovoru, hľadania si práce cez personálnu agentúru a pod. Grafton práve vďaka týmto kvalitám získal 2. miesto najlepšieho vystavovateľa.

Veľmi dôležitým kritériom bola pre mňa kvalita informačných materiálov. Účastník Profesia days prejde za hodinu priemerne 7 stánkov. Ak tam strávi viac času, nemá šancu si zapamätať, kto mu čo v ktorom stánku povedal. Preto je dôležité, aby keď sa k tomu v pokoji vráti, mal všetky dôležité informácie so sebou. Veľmi pozitívne hodnotím kreatívne spôsoby zanechania kontaktu formou nejakej využiteľnej maličkosti. Už spomínaná firma EmbedIT neváhala a rozdávala malé čokoládky, či cukríky. Spoločnosť Covestro zas handričky na okuliare. No dá sa to aj úplne minimalisticky ako Competence Call Centre formou motivačných pohľadníc.

Keď už sa účastník pýta na konkrétnu pracovnú pozíciu, je vhodné, keď dostane informačný leták týkajúci sa tejto pozície. Tam veľmi pozitívne hodnotím Kaufland, IBM, Swiss Re, Datavard Cyient, ktorí len nevytlačili popis práce zo stránky Profesie, no veľmi stručne, esteticky a minimalisticky popísali najdôležitejšie informácie a nezabudli na odkaz pre viac informácií.

Vystavovatelia, ktorí neuspokojovali kritérium informačných materiálov, sa síce snažili šetriť papierom, no spôsobom, že leták, ktorý bol pôvodne veľkosti A4 zmenšili na A5. Alebo zahrnuli záujemcu trojstranovými popismi pracovnej ponuky. Iný vystavovateľ sa snažil minimalizovať, no nakoniec vytlačil letáčik veľkosti A5 na bielu A4.

Originálnosťou upútalo viacero stánkov, no práve Kaufland z pohľadu splnenia aj všetkých ostatných kritérií a, navyše, vynikajúcim ovocným džúsom a VR zvíťazil ako najlepší vystavovateľ. Kaufland všetci poznajú, lebo je rozšírený po celom Slovensku, no firmy, ktoré až také známe nie sú a ich názov nevypovedá o tom, na čo sú zamerané, by si mali dávať pozor na to, aké motto, alebo informácie, obrázky, využijú na prezentovanie svojho stánku. Aby záujemca, keď príde do stánku, mohol tušiť, čím sa daná firma zaoberá. To som vnímala vo viacerých stánkoch ako veľké negatívum, že často pred hocijakými informáciami o firme, pracovných pozíciách, si vypýtali kontaktné údaje od záujemcu. A najhoršie bolo, keď k záujemcovi pristupovali rovno s tým, že táto práca preňho určite nie je.

Veľmi pozitívnym dojmom na mňa pôsobili pracovné ponuky, ktoré sa naozaj starali o zamestnancov. Nehľadali presne vyškoleného zamestnanca, ale ponúkali školenie, rozvoj, rast v rámci firmy. Takže stačilo chcieť, byť otvorený s chuťou sa učiť nové veci a nasávať informácie a o všetko ostatné sa už postará zamestnávateľ.

Profesia days, alebo veľtrh príležitostí, je perfektné miesto na nájdenie si práce, zistenie, aký je dopyt na trhu práce a čo sú dôležité schopnosti a vlastnosti zamestnancov.

Prečítaj si, ako sa na veľtrhu páčilo Martine.